The presenter has activated the presenter mode. Would you like to follow?
Follow presenter
You are following the presenter.
Stop following presenter
Spreken over zelfmoord
Opdrachten over verlies
bij de kortfilm 'Waarom bleef je niet voor mij?'

Waarom bleef je niet voor mij? 
Milou Gevers - 2020, NL, 25min., 11+

klasgesprek

De vier kinderen in de kortfilm verloren allemaal een ouder aan zelfmoord. 

Zelfmoord is een gevoelig thema en kan enkel besproken worden in een veilige omgeving. Het is belangrijk dat kinderen niets vertellen dat ze niet willen delen, en even belangrijk om te luisteren naar iedereen die wel iets wil vertellen. Probeer harde stellingen steeds te nuanceren.

In de kortfilm stelt de regisseur vragen. De vier kinderen geven antwoorden die het gesprek rond dit thema op gang kunnen brengen. Bij gevoelige thema’s als deze, is het goed om eerst te spreken over de beleving van de personages en pas daarna terug te koppelen naar de leefwereld van de leerlingen zelf:

  • “Ik ben juist blij dat hij het heeft gedaan.”
    Waarom zegt het blonde meisje dit? 
  • “Ik wil niet dat mensen zo naar me kijken.”
    Wat bedoelt de jongen zonder bril hiermee? Waarom voelt hij zich zo? 
  • “Soms denk ik dat ik de piekerziekte heb.”
    Waarom zegt het blonde meisje dit? Waarover zou zij piekeren?
  • “Niets kon hem meer blij maken.”
    Hoe voelt de jongen met de bril zich hierbij? 
  • “Ik kan gerust slapen want dan zie ik mijn moeder naast me, dan weet ik dat er niets aan de hand is.”
    Waarom wil het meisje met de bril haar mama graag zien? Waarom zou ze gerust willen zijn?
  • “Ik kon wel huilen, maar ik huil niet zo snel.”
    Waarom wil het meisje met de bril niet huilen? Kan jij begrijpen waarom dat personage niet huilt?
  • “Ik ben zo bang dat jou iets overkomt.”
    Tegen wie zegt het blonde meisje dit? Waarom zou zij dit voelen?

Zijn er nog citaten uit de film die de leerlingen willen bespreken? 


klasgesprek

Bespreek na het voorbereidende groepsgesprek hierboven nu het thema zelfmoord:

  • Kan je begrijpen dat iemand wenst om dood te zijn? Waarom zou iemand deze beslissing maken?
  • Wat maakt het leven voor jou de moeite waard?
  • De personages uit de film zijn aan het rouwen.
  • Hoe zie je dat iemand rouwt?
  • Hoe kan je iemand die rouwt helpen? 

TIP! 
In dit rouwboekje van Missing You krijg je meer info over de manier waarop leerlingen rouwen per leeftijd, en tips om met kinderen het gesprek aan te gaan over dit thema. 

TIP! 
Weten de leerlingen dat er een zelfmoordlijn bestaat? Bij de Zelfmoordlijn staat er altijd iemand voor je klaar. zelfmoord1813.be/
Met vragen kunnen ze ook bellen of chatten met awel.be, een hulplijn op kindermaat.

 maakopdracht

De decors in de film zijn zeer thematisch: personages wandelen door het boze bos, langs een waterval van tranen en voorbij een spiegelmeer. 


Stel eerst enkele vragen over de decors:

  • Wat heeft een waterval van tranen te maken met het thema ‘zelfmoord’? 
  • Waarom zouden de andere locaties (boze bos, spiegelmeer) zo genoemd worden?
  • Ben jij zelf al eens op één van deze locaties geweest? 
  • Kan jij zelf nog een locatie bedenken die in de film zou kunnen voorkomen?

Maak vervolgens een eigen decor waarin verdriet een plek kent, waar je kan rouwen en boos kan zijn, maar ook nog altijd jezelf kan zijn.


Maak dit decor in de vorm van een kijkdoos: 


  • een schoendoos waarin langs één van de korte zijdes een gaatje zit om door te kijken. 
  • Binnenin de doos maak je dan een miniatuur decor waarin verlies een plek kent. 
  • Je kan dingen ophangen met touwtjes (aan het deksel) maar je kan ook dingen aan de randen of op de bodem plakken.

Als laatste stap trekken de leerlingen een foto van hun kijkdoos.